Obsah fóra KVH Československo 1945 - 1990 KVH Československo 1945 - 1990
Diskusní forum KVH ČS 1945 - 1990
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 NastaveníNastavení   Přihlásit, pro kontrolu soukromých zprávPřihlásit, pro kontrolu soukromých zpráv   PřihlášeníPřihlášení 

TAI

 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra KVH Československo 1945 - 1990 -> Historie a dějiny
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jiri Hanysek
3. ročník
3. ročník


Založen: 09. 10. 2006
Příspěvky: 140
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po listopad 27, 2006 5:05 pm    Předmět: TAI Odpovědět s citátem

Nemáte někdo tu?ení, kdo se v dobách ČSLA zabýval naháněním záklaďáků, tak jako to v časech polistopadových prováděla Vojenská policie AČR? Předpokládám, ?e Tanková a automobilní inspekce nebyla přímým předchůdcem Vojenské policie, proto?e se zaměřovala na organizaci dopravy. Kromě TAI existovaly je?tě "lítačky", jen?e ty nebyly sestavovány z profi-policajtů, ale z "obyčejných" VZP a VZS. Plnila tedy tedy funkci vojenkých policistů Veřejná bezpečnost? Nebo snad jiné slo?ky SNB?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Petr
Admin


Založen: 20. 02. 2006
Příspěvky: 5095

PříspěvekZaslal: po listopad 27, 2006 5:16 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

TAI byla opravdu něco jako vojenská dopravní policie. Řízením vojenské dopravy se zabývali směrníci (lidově regulovčíci).
Roli vojenské policie částečně zastávala VKR (vy?etřování TČ, MU apod.), "pořádkovou" funkci zastávaly hlídky, vojáci samozřejmě podléhali i pravomocem kontrolních orgánů MV.
_________________
Kdo chce - hledá způsob.
Kdo nechce - hledá důvod.



Makarony do woka

V komíně hořelo, tak se to muselo uhasit...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
frčka
3. ročník
3. ročník


Založen: 13. 11. 2006
Příspěvky: 127

PříspěvekZaslal: út listopad 28, 2006 8:28 am    Předmět: Odpovědět s citátem

No a ja k tomu mozem len dodat ze ak nejaky vojak sa zabudol vratit z opustaku ( KVOP ) alebo z dovolenky tak sa snazili samotny velitelia plukov dostat vojakov co najskor na utvar. Spravidla sa posielal dostojnik z ozbrojenou eskortou zakladakov na miesto trvaleho bydliska alebo na vytipovane miesto. Nezriedka pritom na poziadanie spolupracovali pri dohladaní aj miestny prislusnici ZNB. Ak u? sa zapojila do patrania VKR znamenalo to poriadny pruser nielen pre zbehnuteho vojaka ale aj mimoriadku na pluku a teda dalsie problemy pre velitelov.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dědek Milan
1. ročník
1. ročník


Založen: 09. 03. 2006
Příspěvky: 12
Bydliště: Sezimovo Ústí 2

PříspěvekZaslal: st listopad 29, 2006 9:30 pm    Předmět: Re: TAI Odpovědět s citátem

Jiri Hanysek napsal:
Nemáte někdo tu?ení, kdo se v dobách ČSLA zabýval naháněním záklaďáků, tak jako to v časech polistopadových prováděla Vojenská policie AČR? Předpokládám, ?e Tanková a automobilní inspekce nebyla přímým předchůdcem Vojenské policie, proto?e se zaměřovala na organizaci dopravy. Kromě TAI existovaly je?tě "lítačky", jen?e ty nebyly sestavovány z profi-policajtů, ale z "obyčejných" VZP a VZS. Plnila tedy tedy funkci vojenkých policistů Veřejná bezpečnost? Nebo snad jiné slo?ky SNB?


Pokud si je?tě pamatuju, tak v 60. letech v Pardubicích to fungovalo tak, ?e, Pořádkové hlídky ve slo?ení : Důstojník ( nebo ppor. absolvent ) a dva vět?inou poddůstojníci byli určováni do této slu?by v rozkazu útvaru a hlásili se do slu?by u dozorčího posádky, kde dostali písemné pověření ( jakýsi průkaz ) a po poučení jim bylo určeno o co se mají zajímat. Důstojník měl pistoli s náboji a vojáci jen bodla nebo no?e, hlídka byla označena rudou páskou na rukávě snad s nápisem hlídka. Měli právo kontrolovat i důstojníky. Aktivita hlídky závisela na tom, jak lampas ?ral vojnu, coby desátník jsem se za 26 měsíců ZVS hlídky zůčastnil jen jednou. Vět?inu času jsme strávili kontrolou hospod, ve stylu ?vejka v Táboře. Vylo?eně nebezpečné pro vojáky, byli hlídky v Praze, které po nádra?ích kontrolovali kdo vystupuje z vlaku a nemá opu??ák. Dále se specializovali na nepovoleně upravené lodičky a zů?ené kalhoty atd. Zadr?ení vojáci končili v posádkovém vězení na nám. Republiky proti Kotvě.
O tyto hlídky se střídali v?echny útvary spadající pod posádku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
frčka
3. ročník
3. ročník


Založen: 13. 11. 2006
Příspěvky: 127

PříspěvekZaslal: čt listopad 30, 2006 8:41 am    Předmět: Odpovědět s citátem

takto to fungoval aj v 80 rokoch. Co mozem potvrdit. Paska na rukave, pistol u velitela hliadky a bodaky u clenov, velitel hliadky mal na boku este brasnu. To co bola asi zmena, velitelom hliadky mojhol by? aj catar, ale ti mohli kontrolovat len zakladakov. Potom tam sluzili spagati ( absolventi VKVS) a samozrejme Lampasaci. Aj tu ale platilo ze ak velitel hliadky mal len porucika tak kapitana nemohol kontrolovat, lebo vysia hodnost. Hliadky mali oblecene sluzobne oblecenie ( myslim ze vz.63 khaky ) ale fungovali len v tých obciach - mestach kde sa nachadzali utvary CSLA. A veselo kontrolovali aj chlapcov z jednotiek PS ktory isli domov.
Praha bola specialitou, tam sa postavil cely kordon z hliadok priamo na jedinom moznom vstupe k vlakom ( alebo k autobusom na Florenci ) kde v hliadke boli len spagati a velil im major alebo dokonca par krat aj plukovnik a cez nich u? nepresli ani majori z radov zalozakov, ktorý boli povolany na manevre.
Na Slovensku zase hliadky s oblubou nastupovali priamo do vlakov a tam kontrolovali vojakov. Najcastejsie nastupovali v Ziline alebo v Martine a viezli sa do Kosic alebo do B.bystrice, a potom spä?.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jiri Hanysek
3. ročník
3. ročník


Založen: 09. 10. 2006
Příspěvky: 140
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: čt listopad 30, 2006 12:02 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

No právě, to je na tom v?em zajímavé, ?e systém pořádkových hlídek zůstal zachovaný téměř beze změn, a? do zru?ení základní vojenské slu?by. Já si ze samého konce ZVS u nás pamatuji dva poddůstojníky a jednoho VZP vět?inou v praporčické hodnosti. ?pagáti ani zálo?áci na manévrech se u? nekonali, tak?e to zcela stačilo. Hlídky zůstaly zachovány, jen?e vět?ího bacha bylo třeba dávat na "vepře". Přitom přímého předchůdce VP nemá, její pravomoce byly, zdá se, rozděleny mezi hlídky, TAI, VB a VKR. V jiných armádách VS měli více specializované organizace - v Polské lidové armádě WSW (Wojskowa Służba Wewnętrzna), ve východoněmecké Kommandantendienst.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hruška
4. ročník
4. ročník


Založen: 24. 02. 2006
Příspěvky: 663
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: čt listopad 30, 2006 9:19 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Foto k tématu vojenských hlídek. Původ: Vojensko-politický zápisník 1988

http://img164.imageshack.us/my.php?image=88hlidkacd4.jpg
_________________
"Zavdej si s ďáblem a budeš páchnout sírou."
(německé přísloví)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frčka
3. ročník
3. ročník


Založen: 13. 11. 2006
Příspěvky: 127

PříspěvekZaslal: pá prosinec 01, 2006 8:34 am    Předmět: Odpovědět s citátem

a tak to vyzera ( na obrazku ) ze tato hliadka v meste ma aj vysielacku RF-10, priznam sa ze si nepamätam pouzivanie vysielaciek zo strany hliadok. Ak mali problem stacilo sa obratit na ktorehokolvek prislusnika ZNB, alebo vojaka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZI
2. ročník
2. ročník


Založen: 28. 02. 2006
Příspěvky: 59

PříspěvekZaslal: pá prosinec 01, 2006 1:12 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Slou?il jsem v Hradci Králové v r. 2003 a tam byly hlídky vět?inou pouze z VZS (min. 1 četař).
Jinak tam byla určitá řevnivost mezi řidiči a zdravotníkama, tak?e kdy? nás kontroloval ná?, tak to bylo v pohodě, kdy? druzí tak obvykle nějaká prupovídka a buzerace.
Jinak s na?ema se dalo vyjít i jinak, vím, ?e jednou chytli nějakého svob., který měl být dokonce ve slu?bě a pustil si na ně hubu. Potom u piva říkali, ?e by ho i pustili, ale měl bejt slu?nej...

Jinak jsme bývali je?tě jmenováváni do PHJ (Posádková hotovostní jednotka), která měla zabezpečovat pořádek v rámci posádky, pokud by byl nějaký velký průser. Ale vzhledem k "rychlosti" svolávání to bylo k smíchu. Měli jsme dokonce i fasovat sapry. Předpokládané 100% nenasazení je zřejmé i s toho, ?e jsme tak byli určováni u? asi 4 den na vojně, kdy? jsem je?tě sapr ani neviděli.
Jinak PHJ byla slu?ka pro v?echno: Je nepořádek před kasárnama, PHJ nástup a uklízet.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frčka
3. ročník
3. ročník


Založen: 13. 11. 2006
Příspěvky: 127

PříspěvekZaslal: pá prosinec 01, 2006 5:30 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

to co spominas ako PHJ zabezpečoval kazdy utvar. Ak bola v meste posadka zlozena z viacerych utvarov, vzdy jeden z utvarov dostal za povinnost z posadkoveho velitelstva postavit PHJ. Spravidla ten ktory nemal cvicenie v poli.
Co si pametam do PHJ sa zaradovali len vojaci po prijimaci, najcastejsie polrocaci alebo mazaci a mali k dispozicii V3S a UAZ. Samozrejmostou boli zbrane s ostrymi, vysielacka, zdravotnik. A vyjazdy nuz boli najcastejsie ked sa hromadne pobyli vojaci bud medzi sebou alebo z civilmi. Pokyn na zasah daval sluzbukonajuci dozorny utvaru ( devetak ).
Ale nezriedka sa PHJ pouzivala aj na dovoz vracajucich sa vojakov z KVOP alebo dovolenky. Dovod posledny vlak na stanicu prichadzal niekedy pred 23h ale cesta pesobusom zo stanice na utvar trvala minimalne 1 - 1,5h, v zime ked sneh aj 2-3h. Vtedy stacilo zavolat z budky pri stanici na utvar a devetak poslal PHJ s V3S na stanicu, pre vracajucich sa vojakov aby do polnoci boli bezpečne na svojich utvaroch. Toto pravidlo sa zaviedlo najme po tom co jeden mlady vojacik pri navrate a ceste zo stanice na utvar v zime omrzol a musel byt prevezeny do nemocnice .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
greenbaron
3. ročník
3. ročník


Založen: 24. 10. 2007
Příspěvky: 185

PříspěvekZaslal: so říjen 04, 2008 3:53 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Vím, ?e otevírám staré téma, přesto to snad stojí za to.
Mám toti? upřesnění či spí?e opravu k předchozímu příspěvku.
PHJ jako posádkový prvek nebyl podřízen dozorčímu útvaru, ale dozorčímu posádky - skutečnost, ?e PHJ stavěly různé útvary v posádce v tom hrála roli jen do té míry, ?e DP (dozorčí posádky) buď osobně nebo telefonicky vy?ádal třeba (kontrolu) nástup PHJ a tu provedl DÚ (dozorčí útvaru), z jeho? příslu?níků byla PHJ vyčleněna, nástup provedli zpravidla uvnitř objektu. Tak se to dělalo v 99% případů, kdy stanovi?tě DP bylo mimo objekt útvaru, který vyčlenil PHJ s přepravními prostředky.
Příklady:
Tábor, stanovi?tě DP v budouvě dne?ního soudu na kři?ovatce Praha-Písek-Tábor centrum, PHJ vyčleňuje 9.prote, který je/byl vzdu?nou čarou nejméně 500m od stanovi?tě DP, případně PHJ vyčlenil 18. tp, který je/byl rozmístěn v objektu, který hraničí (má přímé spojení brankou) se stanovi?těm DP, ale také v objektu v Klokotech, u posádkového cviči?tě "Zahrádka", co? u? je tak 1-2 km.
Vimperk, stanovi?tě DP dole ve městě (posádková správa) proti hotelu Hvězda, tři útvary (msp, 2x pzpr) na kopci v kasárnách Por.Vendelína Opatrného (U Sloupu), dal?í útvar (rtp) v kasárnách u výpadovky na Prachatice.
Nemělo prostě cenu nechávat jet PHJ (zpravidla 1+1-20) k dozorčímu posádky... U? tehdy byli lidé v civilu velmi v?ímaví a ?etření PHM bylo obvyklé.
Pokud jde o "dová?ení" vojáků od vlaku vozidlem PHJ, bylo to příjemné zvlá?tě pro ty, kteří by museli ?lapat přes město a třeba daleko za něj (vý?e zmíněný Tábor, Vimperk, ale třeba i Jistebnice, ...), mělo to v?ak jedno zásadní ale. Pokud by do?lo k zranění či úmrtí vojáka v průběhu takové "přepravy", byl by to kardinální průser i kdyby byla nařízena nevím kolika ústními či písemnými rozkazy. Vezměte si, ?e ti kluci byli v mnoha případech "pod vlivem" (to se nejlépe padá přes zadní čelo) a je?tě nebyli "odepsaní" z VOP, ŘD, ..., tak?e ve vojenském vozidle neměli co dělat... Evil or Very Mad Kde to ?lo, měli pou?ít MHD, kde to ne?lo, pak jezdit tak, aby stíhali.
Bezpečnostní opatření platila i za hlubokého socialismu, ale nepopírám, sám jsem takové PV3S velel nejednou. Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
greenbaron
3. ročník
3. ročník


Založen: 24. 10. 2007
Příspěvky: 185

PříspěvekZaslal: so říjen 04, 2008 4:00 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

K Tankové a automobilní inspekci mám je?tě jeden postřeh:
kdy? o nich někdo mluvil, zpravidla pou?íval fonetickou zkratku "tajka", pamatuju si ale na některé "dědky", kteří místo toho pou?ívali slovo "atici" nebo "atíci" (číst foneticky). A? za dlouho mi do?lo, ?e pou?ívali podstatně star?í zkratku - ATI (Automobilní a traktorová inspekce)...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma    Obsah fóra KVH Československo 1945 - 1990 -> Historie a dějiny Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group